De inhaalslag is begonnen!
ABN AMRO
ABN AMRO sponsort zo’n 50 hockeyclubs in Nederland. Allemaal plekken met stevige wortels in de maatschappij. In de geest van onze purpose ‘Banking for better, for generantions to come’ kunnen ook hockeyclubs een waardevolle bijdrage leveren aan een duurzame en inclusieve samenleving. In nieuwe sponsorcontracten verlangen we van de clubs dat zij minimaal 30% van onze fee inzetten voor duurzaamheid en diversiteit & inclusie. Om ze hierbij te helpen, ontwikkelen we speciale activatieprogramma’s die samenkomen onder de paraplu ‘De club van morgen’.
Hoogste tijd voor gelijke kansen
Hockey is een prachtige sport. Fair play staat hoog in het vaandel. Als je kijkt naar de positie van mannen en vrouwen is die eerlijkheid er vreemd genoeg niet. Vrouwen in de hockeysport krijgen niet dezelfde kansen als mannen. Met De Inhaalslag brengen we hier verandering in.
Wist je dat …
… zo’n 80% van de voorzitters in de hockeysport man is? … dat dit in het geval van penningmeesters zelfs bijna 100% is? … dat van alle teams in Nederland 70% van de coaches man is? … dit percentage bij de Dames 1 en Heren 1 zelfs tussen 90% en 100% is? … 75% van de sponsorcommissies man is? … vrouwen vooral de rol van secretaris of lid van de feestcommissie vervullen? … mannen vijf tot tien keer zo veel verdienen als vrouwen in het tophockey? … zo’n 80% van alle sponsorgelden naar mannen gaat?
Onze visie
Die ongelijkheid tussen mannen en vrouwen is in de rest van onze samenleving niet anders. Het vindt zijn oorsprong in onze historie maar is niet meer van deze tijd. We willen een bank zijn waar iedereen zich thuis voelt. Ongeacht afkomst, religie, seksuele voorkeur, generatie, ras of sekse. In het hockey richten we ons nu eerst op gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Straks voegen we hier ook onze bestaande programma’s voor gelijke kansen voor kinderen in achterstandssituaties (hockey experience) en mindervalide sporters (g-hockey regiodagen) aan toe.
Programma De Inhaalslag
Dit doen we vanuit het programma ‘De Inhaalslag’. Alle hockeyclubs onder ons sponsorschap slaan tegelijk af. Ook de European Hockey Federation heeft haar zinnen gezet op ‘fair play’ tussen mannen en vrouwen. Mede door onze lobby nemen nu ook dames deel aan de European Hockey League. Het is mooi dat dit nu allemaal samenkomt. Zo brengen we de beweging voor ‘female empowerment’ met elkaar op gang. Dat is niet alleen heel hard nodig, het is ook de hoogste tijd. Passend bij het diversiteit & inclusie beleid van ABN AMRO. Lees hier meer over het
diversiteit & inclusie beleid van ABN AMRO
.
Ook voor kinderen in achterstandsituaties: de hockey experience
Samen met de clubs, spelers en speelsters gaan we bouwen aan meer gelijke kansen in het hockey Op het digitale platform ‘De Inhaalslag’ brengen we alle activiteiten samen. Voor het bestuur zijn er sessies waarin onbewuste voordelen de hoofdrol spelen. Voor vrouwen zijn er allerlei inspirerende workshops. Hoe zet je jouw droom om in een concreet actieplan? Hoe sta jij ‘je vrouwtje’ in een onderhandeling over je salaris of positie? Hoe leer je beter luisteren naar je lichaam? En hoe kun jij jezelf krachtiger neerzetten met ‘personal branding’? Om het bewustzijn van speelsters en spelers te vergroten voeren we campagne rond grote toernooien.
Gelijke kansen voor jongeren
Als maatschappelijke bank wil ABN AMRO positieve impact maken op de samenleving. Dat doen we bijvoorbeeld met onze sponsorships op het gebied van sport, kunst en cultuur. Maar ook via onze ABN AMRO Foundation. Jaarlijks zetten tussen de 8.000 en 10.000 bankmedewerkers zich in als vrijwilliger, waarbij ze kinderen door het hele land een mooie dag bezorgen. Bijvoorbeeld door samen met een basisschoolklas een bijzonder museum te bezoeken. Door leerlingen te begeleiden op de grasmat van hun favoriete sportclub. Door lessen te geven over slim sparen, geld uitgeven en niet rood komen te staan. Of door ze te leren programmeren, gewoon vanaf onze eigen laptops.
ABN AMRO Foundation focust op kinderen die opgroeien in een minder kansrijke omgeving dan leeftijdsgenoten, zowel financieel als sociaal. We helpen deze groep om hun interesses en talenten te ontdekken, en kennis en skills bij te brengen. Want merken dat je ergens goed in bent, geeft energie en zelfvertrouwen. Zo dragen we bij aan een wereld waarin kinderen het maximale uit hun toekomst kunnen halen.
Ook hockeyverenigingen kunnen een positieve bijdrage leveren aan de doelen van de ABN AMRO Foundation door het organiseren van een Hockey Experience voor de eigen Regio. De Hockey Experience is een hockey- & lifeskills programma bedoeld voor kinderen uit groep 5 t/m 8 (evt uitbreiding met groep 4) van scholen met kinderen in achterstandsituaties. Met deze dag krijgen kinderen die (financieel of sociaal) in een minder kansrijke omgeving opgroeien de kans te ontdekken waar zij interesse in hebben, waar ze goed in zijn en energie van krijgen. Door het ontdekken hiervan groeit het vertrouwen van de kinderen in hun eigen kennis en kunde. Het doel is dat kinderen plezier ervaren in de sport en spelenderwijs lifeskills behandelen.
Doe jij mee?
Met ambassadeurs als Marijke Fleuren, Kim Lammers, Maria Verschoor en Jorrit Croon gaan we de ‘female empowerment’ op het hockeyveld zeker in beweging krijgen. Speel jij bij of ben je lid van een club die ABN AMRO sponsort? Dan kun je uiteraard deelnemen aan de activiteiten van De Inhaalslag. Het platform is niet publiek, toegang verloopt via de club. Graag informeren we jou over wat er allemaal mogelijk is. Hoe de planning eruitziet voor de komende tijd. Maar ook wat jij kunt doen om ‘female empowerment’ binnen jouw club aan te jagen. Mail ons jouw vraag, dan nemen we snel contact met je op.
Mijn vraag
Heb jij vragen over het programma, suggesties voor nieuwe producten en/of diensten om De Inhaalslag te realiseren of ontvang je graag meer info wat De Inhaalslag voor jou kan betekenen? Mail dan naar:
hockeysponsoring@nl.abnamro.com